نمیخواستیم در «تکیه دولت» امکانات را به رخ بکشیم/ یک روایت تازه
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۲۰۹۰۳
علیرضا قاسمخان کارگردان مستند «تکیه دولت» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این اثر گفت: مستند «تکیه دولت» بر اساس طرحی پژوهشی در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تصویب شد و فروردین ماه امسال متن پژوهشی را تبدیل به متنی کردیم که بشود بر اساس آن فیلمی مستند ساخت. همان طور که میدانید متنی که برای پژوهش نوشته میشود با متنی که به فیلمنامه تبدیل میشود، تفاوت دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: متن که آماده شد آقای ایوب آقاخانی کارگردان، نویسنده و مدرس تئاتر آن را اجرا کرد. با توجه به آشنایی او با تئاتر ایران، آقای آقاخانی انتخاب درستی بود، او برای شخصیتهای این مستند چند لحن مختلف در خواندن استفاده کرد.
قاسمخان درباره اسناد و تصاویری که از «تکیه دولت» باقی مانده است، گفت: اسناد و تصاویری و نقاشیها از تکیه دولت زیاد است. اگرچه فیلمی از آن وجود ندارد. متاسفانه از آن ساختمان و بقایایش هم، چیزی نمانده است. تکیه دولت یکی از مهمترین فضاهای فرهنگی و هنری بوده که از منظر هنر موسیقی، نمایش و تعزیه واجد ارزش است. به دلیل همین تاثیر، در حافظه شهر تهران و مردمش باقی مانده است.
این پژوهشگر افزود: تکیه دولت یکی از نوادر بناهای تاریخی تهران است که عکسهای مختلفی از آن در آرشیوها وجود دارد. در زمان ناصرالدین شاه این بنا محل اصلی اجرای تعزیه بوده و از این وجه به آن، بسیار توجه شده، از نظر معماری هم مورد توجه نقاشان بزرگی مثل کمالالملک بوده، عبدالله قاجار از عکاسانی است که عکسهای فراوانی از تکیه دولت گرفته است.
قاسم خان در بخش دیگری از صحبتهایش توضیح داد: بخشهایی از این مستند بر اساس بازسازی تصاویر و تاریخ ساخته میشود اما نه به شکلی که اصالت تصویری و فضاسازی مربوط به آن دوره مخدوش شود. در چنین مستندهایی برای رسیدن به فضای تاریخی، لازم نیست امکانات را به رخ بکشیم. مهم این است که بازسازی بصری صورت گرفته در راستای هویت تاریخی فیلم باشد. «تکیه دولت» محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است و تدوین آن شروع شده است. این مستند اواخر تابستان امسال آماده نمایش خواهد شد.
کد خبر 5241776 زهرا منصوریمنبع: مهر
کلیدواژه: ناصرالدین شاه علیرضا قاسم خان ایوب آقاخانی کمال الملک تئاتر ایران انتخابات 1400 حضور هنر ایران در جهان فیلم کوتاه فیلم سینمایی موسیقی ایرانی رادیو نمایش جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران جشنواره فیلم کن خندوانه هنرمندان تئاتر خانه هنرمندان ایران ویروس کرونا تئاتر شهر تکیه دولت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۲۰۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
افشاگری تازه؛ پخش فایل صوتی جنجالی ظریف، عمدی و برای پالس به آمریکا بود!
سه سال پس از افشای مصاحبه جنجالی سعید لیلاز با محمدجواد ظریف که آن زمان گفته شده بود صرفا برای ثبت تاریخ شفاهی بوده و به دلایل نامعلومی به برخی رسانههای خارجی درز داده شده، حالا لیلاز تایید کرده که افشای آن "عمدی" و برای "ارسال پالس مثبت به آمریکا" بوده است.
این بخش از گفتوگوی روزنامه شرق با لیلاز را در ادامه بخوانید:
به نقل از شما شنیده بودم که انتشار فایل گفتوگوی چندساعتهتان با محمدجواد ظریف هم نوعی پالس مثبت تهران بود؟ خودتان چنین چیزی را تأیید میکنید؟
لیلاز: احسنت بر شما. دقیقا همینگونه است. البته میدانم میخواهی به جزئیات انتشار آن فایل از زبان سعید لیلاز برسی تا آن را در این مصاحبه چاپ کنی، اما من از گفتن جزئیات خودداری میکنم. فقط این را سربسته میگویم که ماجرای انتشار آن فایل مصاحبه چندساعته من با محمدجواد ظریف، بدون آنکه بگویم چه کسی چه کاری کرد، یکی از اهداف و دلایل و جنبههای افشاگری آن با هدف ارسال پالس مثبت به طرف آمریکایی بود که اگر دولت بایدن میخواهد برای احیای برجام کاری بکند، در همین ماههای منتهی به پایان عمر دولت روحانی باشد که احیای برجام بتواند به جریان همسوی دولت روحانی برای تداوم قدرت کمک کند و دولت بایدن متأسفانه حتی همین کمک را هم نکرد. میدانی چرا؟
چون تصور واشنگتن این بود که جریان رادیکال در انتخابات ریاستجمهوری ۱۴۰۰ به قدرت میرسد و تضمین بهتر و محکمتری برای توافق احتمالی و احیای برجام خواهد بود. به هر حال دولت بایدن سعی داشت یک توافق بزرگتر را در دستور کار داشته باشد و با این فکر، عملا مذاکرات را تا زمان به قدرت رسیدن دولت نزدیک به هسته قدرت که رئیسی بود، نگه داشت.
لیلاز: احسنت. که نتیجه آن را هم دیدیم. یعنی آمریکاییها در دولت بایدن، نه در چند ماه پایانی دولت روحانی کاری برای احیای برجام کردند که مثلا به سود اصلاحطلبان و میانهروها تمام شود و نه حتی در دولت رئیسی توانستند برجام را احیا کنند که به سود اصولگراها باشد و نهایتا به شرایط حال حاضر کشور رسیدیم که احتمال دارد دوباره دونالد ترامپ هفت ماه دیگر در انتخابات آمریکا پیروز شود.